Engels
Op basisschool Essesteijn krijgen de kinderen wekelijks in alle groepen Engelse les (kleuters t/m groep 8). Dit doen we met behulp van de methode Groove.me. We hebben voor een methode gekozen die goed aansluit bij de leefwereld van het kind. De verhalen, teksten en liedjes die grotendeels via het digitale schoolbord worden aangeboden, passen in deze tijd en daardoor leren de kinderen gesprekken te voeren over onderwerpen die ze in de praktijk goed kunnen gebruiken.
Over Groove.me
Groove.me is een revolutionaire digibord lesmethode Engels voor groep 1 t/m 8. Het is een complete lesmethode waarbij muziek de basis is van alle lessen.
In de lessen wordt het thema van het liedje gebruikt om leerlingen Engels te leren, daarbij komen alle vaardigheden aan bod. De lessen beperken zich niet tot alleen de woorden uit het liedje, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema.
Muziek werkt!
• Muziek helpt kinderen om Engels beter te onthouden. Tijdens het luisteren naar deze muziek, ontstaat er bij kinderen emotie. Wetenschappers hebben vastgesteld dat door deze emotie een stof wordt aangemaakt die de werkingskracht van het brein beïnvloedt. Kinderen kunnen het geleerde hierdoor makkelijker onthouden.
• Bijna alle kinderen houden van muziek en volgen de hits uit de top 40. Ze zijn heel nieuwsgierig naar ‘hun’ helden en willen van alles weten over de muziek en het Engels kunnen begrijpen. Hun motivatie om Engels te willen leren is en blijft door de keuze voor deze muziek enorm groot.
• Muziek geeft zelfvertrouwen. Kinderen zijn zo enthousiast over deze muziek, dat ze ongemerkt meteen over de moeilijke drempel stappen om zelf Engels te durven zingen en praten.
• Met muziek leer je Engels via zoveel mogelijk intelligenties: zien, kijken, horen, luisteren, zeggen, zingen, lezen, voelen en bewegen. Ook via het digibord en de opdrachten speelt de lesmethode Groove.me steeds in op diverse zintuigen en leerstijlen met opnieuw als gevolg dat kinderen sneller Engels leren.